Thuiswerken en nu?

Ik krijg de laatste weken veel de vraag of ik tips heb m.b.t. thuiswerken en gezonde voeding op dit moment. Dus ik dacht laat ik er eens een post over schrijven. De maatregelen rondom het coronavirus kunnen het uitdagend maken om gezond te blijven eten en voldoende te blijven bewegen. Als allereerste is je dagritme anders nu je thuiswerkt. Dit kan invloed hebben op je eetpatroon. Het kan ook zijn dat je minder beweegt dan wanneer je naar je werk zou gaan. Daarnaast zijn de sportscholen dicht. Dit werkt er natuurlijk allemaal niet echt aan mee... Maaaaar wat kun je nu doen om toch gezond en fit te blijven tijdens het thuiswerken?

Tip 1: Houd je normale eetpatroon aan

Probeer zoveel mogelijk je normale eetpatroon aan te houden. Structuur en je dagelijkse ritme hetzelfde houden is belangrijk. Eet je op het werk geen koekje bij je koffie? Doe dat thuis dan ook niet. Eet je normaal gesproken 4 crackers bij je lunch? Houd thuis dan hetzelfde aan. Plan je eetmomenten op een dag. Zet je wekker eventueel als je anders een maaltijd onbewust gaat overslaan!

 

Tip 2: Vol = vol

Als je eet let dan goed op hoeveel je eet. Eet rustig je maaltijd en luister naar je lichaam. Meestal geeft je lichaam pas na ongeveer 30 min aan of je vol zit. Stop wanneer je vol zit of je gebruikelijke maaltijd op hebt. Ga jezelf niet lopen overeten! Vol = vol!

 

Tip 3: Eet niet meer dan nodig is

Beweeg je in deze gekke weken minder dan je normaal doet? Probeer dan goed op te letten op de hoeveelheden die je eet. Houd je gewicht in de gaten om te kijken of je lichaam in balans is en blijft! Weeg jezelf 1x per week in de ochtend wanneer je wakker bent en naar de wc bent geweest.

 

Tip 4: Richt je omgeving gezond in

Vul de fruitschaal met verschillende soorten fruit. Zorg voor gekookte eitjes in de koelkast. Zet een karaf water met ijsklontjes en citroen neer of kies voor ander fruit in je water. Lekker koud en een fruitige smaak, mmmm! Zorg ervoor dat er in de koelkast gezonde tussendoortjes liggen die je kunt pakken bij trek.

 

Tip 5: Haal geen andere dingen in huis

Nu je thuis zit heb je misschien de neiging om wat lekkere dingen in huis te halen. Dit is een van de grootste valkuilen bij thuiswerken: je hebt altijd eten om je heen! Dan is het raadzaam om niet te veel of geen lekkere dingen in huis te halen aangezien je 24/7 deze voedingsmiddelen kunt pakken i.p.v. andere gezondere voedingsmiddelen.

 

Tip 6: Blijf voldoende bewegen

Plan in je agenda blokken in waarin je gaat bewegen of ontspannen. Een grote valkuil met thuiswerken is dat je maar door blijft gaan en geen tijd neemt om te ontspannen of te bewegen. Ga even lekker naar buiten in het zonnetje een rondje lopen, sta tijdens het werken af en toe op, doe wat rek- en strekoefeningen, loop de trap een paar keer op en af of ga een rondje fietsen aan het einde van je werkdag.

 

Tip 7: Blijf sporten

Nee het sporten is op dit moment niet zoals in de sportschool of bij je sportvereniging maar maak er het beste van! Bestel op internet wat materialen om thuis lekker te sporten, zoek op YouTube online workouts die je kunt doen, volg gratis lessen die worden aangeboden op Instagram/Facebook. Of ga lekker naar buiten om een rondje hard te lopen of pak je skeelers uit de kast! Wees creatief!

 

SUCCESSSS!